Lido di Dante

14 oktober 2020 - Lido di Dante, Italië

Het is enige tijd geleden dat ik een reisverhaal heb geschreven.

Wat hebben we beleefd de afgelopen dagen?

13-10

We hebben een lekker rustdag gehouden op een camperplaats met alle faciliteiten. Dus zowel figuurlijk als lekkerlijk bij tanken. Middags zijn we het Italiaanse dorpje Sabbionara in gewandeld. Typisch Italiaans dorpje. Een boerderij, diverse kerkjes en kapel met een begraafplaats. Een kasteel tegen de bergwand aan. Elke keer zien wij weer iets wat niet past bij dit beeld. Dit keer leenfietsen op het dorpsplein. Niet zomaar een fiets; elektrische mountainbikes. Zo'n moderniteit! Bij het plaatselijke winkeltje hebben we wat vers, een traditionele wijn gekocht en eindelijk een blikoper gevonden (deze waren we vergeten). Op de terug waanden we even in het mediterrane met subtropische planten als hoge palmen, aloe vera, kiwi's en oleanders.

IMG_8452IMG_8450IMG_8438IMG_8436

14-10

Ons doel voor vandaag is doorrijden naar de adriatische kust bij Ravenna. Ruim 250 km deels over slechte wegen, die bij ons het predikaat dorpsweggetje niet waardig is. Hier heet het autosnelweg. Het was trouwens toch al een stuk lelijk Italië. Het leek op het Nederlands platteland, maar dan Schots en schreve industrie terreinen, soms half afgebouwd, verlaten en vervallen boerderijen en overal afval; elke parkeerplaats wordt afval gedumd.

We staan nu op een verlichte parkeerplaats met camerabewaking op loopafstand van het strand. Tuurlijk direct naar het strand gelopen en de zee ingeademd. De zee proefde zilt waarschijnlijk omdat we dicht bij de delta zitten. Verderop was het al zouter. Het strand was bezaaid met schelpen, hout, krabben en andere rotzooi. Meer dan we in Nederland zien. Een stuk strand was een hut en andere dingen gebouwd van aangespoelde hout. Het lekkerste was echt om half oktober met een temperatuur van 18 graden een strandwandeling te maken.

IMG_8460IMG_8455IMG_8464IMG_8468 IMG_8471IMG_8461IMG_8454IMG_8462

1. Wim van der Wiel:
    15 oktober 2020
    Geweldig, wat een belevenissen.
  2. Charles en Ans:
    16 oktober 2020
    Vandaag weer een hele andere!