'Self clarity'

6 december 2020 - Lido Campomarino, Campobasso, Italië

6-12

Op een regenachtige dag als vandaag, dat zijn er inmiddels velen, las ik in een psychologie tijdschrift dat erg goed is voor de gezondheid om langdurig in het buitenland op reis te gaan. Het artikel gaf exact aan waarom wij onze reis 'De Reis' hebben genoemd. Het heet dan weer met een Engelse term self clarity. Het is niet je zelf schoonmaken, maar wel dat in je zelf dingen (her)ontdekt. We worden creatiever om de nieuwe (meestal dagelijks) dingen het hoofd te bieden. Vaak ook met alle emoties die daarbij horen. Door de cultuurverschillen zijn we wat anders in de wereld gaan staan. We kijken nu al anders aan tegen bepaalde zaken.

Het ontstressen hoort ook bij de self clarity gedachten. Uiteraard brengt reizen nieuwe stress momenten met zich mee. Helaas past de corana pandemie niet meer in dit verhaal. Vooral nu Kerst nadert. Door de strenge maatregelen is het moeilijk om De Reis voort te zetten op het niveau van de afgelopen 10 weken. Mede door het slechte weer wat Italië al 14 dagen teistert en geen uizicht op verbetering,gaan we terug richting Nederland. We zetten onze reis voort in omgekeerde richting. In de 14 dagen dat we nog in Italië kunnen zijn proberen we andere plaatsen aan te doen en nieuwe ervaringen op te doen.

1. Lucia:
    6 december 2020
    Veel plezier nog en succes met de terugreis!
  2. Charles en Ans:
    8 december 2020
    Dat zullen we zeker doen dat bleek vandaag maar weer.
  3. Remy Netten:
    6 december 2020
    Spannend dus. Geniet nog even van Italië!
  4. Charles en Ans:
    8 december 2020
    We blijven genieten, misschien ook van Oostenrijk en Duitsland. Hangt even af van Covid-19.
  5. Ilona:
    7 december 2020
    Veel plelzier nog en tot snel!♥️
  6. Charles en Ans:
    8 december 2020
    Snelheid kennen we niet meer. Het missen des te meer. 😘
  7. Wim van der Wiel:
    7 december 2020
    Jammer voor jullie dat het zo gaat lopen. Wel begrijpelijk dat jullie deze keuze gemaakt hebben. Een goede terugreis gewenst en voor jullie hoop ik nog veel mooie, interessante en leuke belevenissen.
  8. Charles en Ans:
    8 december 2020
    Niks is zo veranderlijk in de Covid-19. We gaan richting huis en genieten van onderweg. Zelf de pech van vandaag hebben we onze mooi momenten.
  9. Marianne Pas:
    7 december 2020
    Veel plezier maar ook sterkte met het nemen van beslissingen.
    Als je terugreist naar Nederland, let dan op. In de Alpen ligt veel sneeuw. In Zwitserland worden de autowegen heel goed sneeuwvrij gemaakt. En er zijn héééél veel tunnels zodat je niet eens merkt dat het winter is! De route Florence - Milaan - Como (ZW) - Luzern - Bazel - Mulhouse (FR) - richting Straatsburg enz. is in mijn ervaring een mooie verbinding. Wel de lange Gotthardtunnel door in Zwitserland.

Enfin: wat je ook doet, waar je ook gaat geniet van het leven zolang het kan!
  10. Charles en Ans:
    8 december 2020
    De route Milaan - Bazel kennen we van een aantal jaar geleden naar Ghirla (meer). Op de heenweg over de Gotthard en de terugweg er doorheen. Inderdaad een mooie route. We beslissen pas op het laatste omdat we niet door rood Covid-19 willen. Dat kwam vandaag goed uit met de pech. We zaten in geel gebied. Bij rood ben je niet verzekerd en kan hulp lang op zich wachten.
    Het weer kijken we ook van dag tot dag. Venetië is vandaag deels overstroomd. De Alpen en de Dolomieten inderdaad veel sneeuw. Onderweg zagen we ook veel sneeuw liggen op de Appenijen en de hoge heuvels van Abruzzen.