'Shusi-stad'

11 december 2020 - Porto Sant'Elpidio, Italië

11-12

Morgens lekker relaxed opgestaan met een bakje koffie op bed en een opkomend zonnetje en met uitzicht op Joris en de Draak.

20201211_075213

Joris en Draak is hier een herdenkingsmonument voor een gevallen Cavalerie kapitein in de WO II. Het doet mij denken aan mijn militaire dienst waar ik ook tot de Cavalerie behoorde, al heb ik nooit een paard bereden maar een tank.

De stad (ca 42.000 inw) is toch meer dan niets zeggend. Na eerst een groot stuk gewandeld te hebben over het strand (veel schelpen gevonden) naar de haven liepen we door de hoofdstraat terug naar de camper.

IMG_9462IMG_9467

Het was een typische straat die we in de adriatische kust zo vaak hebben gezien. Een grote laan met veel bomen. Platanen, pijnbomen of palmen. Het is er altijd groen. Op de kilometer die hebben gelopen kwamen we vier parkjes tegen. En allen liepen mensen of zaten te kletsen. Naar het centrum toe is het smal met vele winkels en wat verderweg verbreedt en worden de gebouwen voornamer en groter. De Italianen hebben wat met design; zelfs etalages zien er kunstzinnig uit. Van een boekhandel hebben we foto's van een mooie etalage gemaakt.

IMG_9475IMG_9476IMG_9473IMG_9474

Wat ons opviel in deze Viale  waren de vele shusi restaurantjes en gèèn pizzeria's. Opmerkelijk! De Kerstverlichting is aangebracht, winkels en restaurants zijn open. Het was gezellig en begint op het gezellige Italië te lijken waar ze zo bekend om zijn. Sinds dat voor een grootdeel Covid-19 op Geel is gezet zien we de drukte toenemen.

Tegenover waar we staan staat een grote supermarkt met een Pasticceria. Dit is een soort mengeling van banketbakker en bakker. Daar hebben we o.a. 2 cholade croissants gekocht. Echt cholade en veel. Heerlijk!