Sinterklaas

21 november 2020 - Bari, Italië

20-11

Dit verhaal gaat over Sint Nicolas. Bari is de thuishaven van deze sint. Hier ligt hij begraven. De Sint Nicolas Basiliek zijn enkele botten van hem te zien. Het is katholieken en orthodoxen ook een bedevaartsoord.

IMG_9412IMG_9404

In het oude centrum is ook nog een kathedraal, een simenari, 6 "gewone" kerken, een fort met oude stadsmuur een een kasteel te zien te zien. We zijn overdonderd door de pracht en grootsheid. Wij zijn overdonderd. Hoe moet het in Rome, Florance en Bologna zijn?

IMG_9394IMG_9345IMG_9347

Zover ik weet zijn wij nog niet eerder in een heel gave kerk geweest van de 10de eeuw. Deze Sint Nicolas Basiliek  had ook een grote met goud versierde crypte. Wauw wat was het mooi. Onder het altaar liggen dus de beenderen van zo vereerde Sinterklaas. Ook lag er een mummie. Veel plafond schilderingen met zoveel symbolische onderwerpen dat je nekpijn krijgt om alles te zien.

IMG_9407IMG_9373IMG_9378IMG_9375IMG_9403

Naast Sint Nicolas heeft Bari nog een patroon heilige Sint Sabino. Deze kathedraal was houten plafond goed te zien. Wat een constructie!

IMG_9367IMG_9369

Wat was er veel te zien, onder weg was het tijd voor een echt Italiaans ijsje.  Onze eerste in 6 weken tijd. Dat werd wel eens tijd.

IMG_9389IMG_9392IMG_9393IMG_9365

21-11

Eerst Remy gefeliciteerd met zijn verjaardag.

Vannacht was het slecht weer hier. Harde windvlagen, zelfs zodanig dat de camper stond te schudden. Er is ruim 30 mm regen gevallen. Vandaag de was gedaan en veel voorbereidingen getroffen om weer een weekje zonder faciliteiten verder te trekken.

1. Lucia:
    Prachtig!
  2. Charles en Ans:
    22 november 2020
    Werkelijk ook doen dadelijk voor jullie het is de moeite waard.
  3. Martien pas:
    22 november 2020
    Wist het dat de kerk mooi was veel plezier met de reis
  4. Charles en Ans:
    Hoe weet je dar Martien?
  5. J.C. Pas:
    22 november 2020
    wedden dat je geen Zwarte Piet gezien hebt, ze zijn allemaal in Holland om ......
  6. Charles en Ans:
    22 november 2020
    Dat zal ik maar niet te hard zeggen. Anno nu is er wederom weinig gewijzigd. Je wilt niet weten hoeveel West Afrikanen we slaven arbeid hebben zien in de groente en fruitteelt.