Vendesi

25 november 2020 - Lesina, Italië

25-11

Ten zuiden van Bari, konden we geen plek meer vinden met stroom. We missen nu de zonnepanelen. Dat wordt een van de eerste veranderingen van de camper als we weer thuis zijn. Nu rest ons terug te gaan naar Lésina.

We gaan niet via het schiereiland, zoals op de heenweg, maar 174 kilometer de SS16 volgen. 120 kilometer aansluitend fruit- en groente teelt. Afgewisseld door stadjes, fabrieken met o.a. grote wijnsilo's en villa's. Het blijft ons verbazen hoeveel landbouw er is. 40 kilometer lang alleen wijngaarden!

Wat ons ook opviel is de grote hoeveelheden Vendesi borden. Oftewel 'te koop'. Niet alleen huizen, maar ook landerijen, boerderijen, fabrieken, opslagplaatsen, campings, benzinestation en wat er maar aan onroerendgoed is te vinden. Hiernaast ook veel onafgemaakte gebouwen, villa's en boerderijen. De crisis van 2008-2015 en daarna nog de Corana er overheen en dan besef je dat Italië zwaar is getroffen. Als dan ook met de landvergroting oude boerderijen niet worden afgebroken maakt het het land zwaarmoedig.

En als wij dan door dit landschap rijden horen wij de plannen van de burgemeester van Amsterdam over regels voor de buitenkerstverlichting. Hoe betuttelend dat dan klinkt. Of je het daarover moet hebben in Coronatijd. Wij blijven van Italië genieten.