Vogels spotten

16 november 2020 - Sannicandro Garganico, Italië

15-11

Voor het eerst echt vrij kamperen. Een plekje gevonden aan de oever van het Lago di Varane in het natuurreservaat Statale Isola Varane. Aan de andere kant van de weg wonen nog enkele vissers en voor de rest zijn het vakantie woningen die nu niet bewoond zijn. De plek is (nog) niet bedorven door de toeristen. De zee is hier maar 800 meter vandaan en het meer loopt er evenwijdig met mee.

IMG_9184IMG_9187

Het is hier zo rustig en stil.  Wat we horen zijn de roepen van de aalscholvers, het geklap van de vleugels op het watervogels op het water, het krijsen van de bonte kraai en de ekster. Af en toe de plons van een vis of het duiken van de fuut. Op de achtergrond het lichtelijk gedreun van een van de grotere vissersboten. Verstoren van de serene rust gebeurd alleen door krijsende meeuwen. Dit laatste vinden we niet erg. Het is adembenemend mooi met de rotsen op de achtergrond. Vooral wanneer de zonsondergang begint. We hebben staan te wachten tot hij helemaal onder is.

IMG_9189IMG_9202IMG_9201IMG_9206

16-11

Opgestaan met een volle zon en met de geluiden van gisteren. Het wordt de warmste dag sinds we 6 weken geleden zijn vertrokken. 22 graden. Het wordt ook de laatste dag van het heerlijke weer. Net als in Nederland duikelt de temperaturen tot 13 graden overdag.

IMG_9212

We hopen vandaag nog meer vogels te kunnen spotten. We hebben in de twee meren al een aantal mogen zien. De flamingo, oeverloper, grote en kleine zilver rijger, aalscholver, bonte kraai, diverse meeuw soorten, blauwe reiger, wilde zwaan, meerkoeten en de fuut. Meer hebben we niet gezien dan een verdwaalde huiszwaluw en een op een stroomdraad zittende houtduif. Wel zagen we dat de blauwe reiger de grote zilver reiger niet in zijn vis territorium duldt. Diverse keren zagen wij de blauwe de witte half het meer over achtervolgde.

IMG_9221

IMG_9219

IMG_9209IMG_9219

Onze aandacht werd ook getrokken naar het onderwater leven. Steeds weer zagen we vinnen of kopjes boven water. We weten nog steeds niet wat het was. Een klein, als een spinnetje uitziend, diertje trok onze aandacht. Met zijn tentakels hechte hij zich aan alles vast. Boven het water was het een weekachtig en glibberig.

IMG_9214

Uiteraard hebben we ook een stukje gewandeld. Ook dan zien we bijzonderheden: in sommige tuinen stonden mooie planten en in bloei of met mooie herfst kleuren.

IMG_9227IMG_9232

IMG_9230

IMG_9242

1. Lucia:
    16 november 2020
    Prachtig!
  2. Charles en Ans:
    17 november 2020
    Ik weet niet of jullie al in Italië zijn geweest. Zeker doen! De beste maanden zijn apr-jun en sep-okt.
  3. J.C. Pas:
    17 november 2020
    Beste vakantiegangers, het lijkt mij dat jullie een vreemdsoortig genoegen hebben om ons stinkend jaloers te maken. Dus zeg ik; je mag ook terug komen hoor. 🤣😎😜
  4. Charles en Ans:
    17 november 2020
    Voor jou genoegen zullen we zeker terugkomen. Alleen we weten nog niet wanneer. 🤥