Corte Medioevale

5 november 2020 - Ripatransone, Italië

3-11

Een echte wasdag. Het was wederom mooi weer en veel genoten van het fantastche uitzicht: landerijen, huizen, dorpjes, heuvels, de zee en de wolkenlijnen. De dag eindigde verrassend ind van de dag doordat er een kudde schapen het iets lager geleden land op werd gedreven.

IMG_8941IMG_8942IMG_8949

4-11

Lui dagje gehad. Veel gelezen en de verkiezingen in de VS gevolgd. Ook Covid-19 ontwikkelingen doorgenomen. De onderbreking van De Reis komt steeds dichterbij. We houden de ontwikkeling nauw bij via de ANWB, min BuZa, Europese Commissie en sites over en van Italië.  Voorlopig zetten we De Reis voort.

IMG_8954

5-11

Veel hoogte verschil overbruggen stond vandaag op het programma. Het stadje op de heuvel bezoeken.  Een pareltje van oudheid die niet in reisgidsen voorkomt. We beginnen met klimmen naar de overblijfselen van een middeleeuwse Rechtbank in de 14de en 15de eeuw. Na door twee oude poorten en langs de muren te hebben gelopen kwamen we op de plek waar we 2 november met de camper het stadje konden ontsnappen. Voor het eerst zagen we voor het eerst zo duidelijke de14de en 15e eeuwse elementen terugkomen in de gebouwen. Hoe moesten onze middeleeuwse voorouders hebben gewoond in zo'n stad. Veel kleine en zeer smalle straatjes. Geen straat zonder hoogte verschil en overal trappen. Zelfs de smalste straat van Italië is hier te vinden en ook gevonden! Ook weer veel kerken en paleizen. Het was zeer de moeite waard geweest met verzuurde beenspieren te terug te keren bij de camper.

20201105_165457IMG_8956IMG_8960IMG_9002IMG_9018IMG_9033IMG_9031

Opvallend is ook de vele speeltuinen, parken en fitness plekken in elk dorp. Ans kon het even niet laten te fitnessen.

IMG_8994

Inmiddels hebben op deze plaats gezelschap gekregen van een Finse en Deense camper. Morgen hopen we verder te trekken. We zullen niet stoppen in de provincie Abruzzen vanwege de Corona. Het wordt ruim 4 uur rijden.

1. Wim van der Wiel:
    5 november 2020
    Dit is schitterend. Leuk, zo'n smal straatje waardoor je slechts zijwaarts kunt lopen.
  2. Charles en Ans:
    8 november 2020