Allerheilige

1 november 2020 - Morrovalle, Italië

1-11

Vandaag is het Allerheiligen of allerzielen, een belangrijke feestdag voor de Italianen. Het begon al vrijdag met een markt hier. Op de parkeer/camperplaats stond vol met auto's en vele kwamen terug met planten en bloemen. In de middagwandeling langs de grote begraafplaats was het al erg druk. Velen kwamen met bloemen aan. De begraafplaatsen die we al zijn tegengekomen waren al bloemrijk, maar nu helemaal. Kwa bloemen hebben ze hier een duidelijke voorkeur voor cyclamen. Zaterdag eind van de middag hoorden we rotjes en opgeschoten kinderen in het park boven ons en op de parkeerplaats. Na een gesprekje tussen hun en Ans blijkt het een gebruik te voor allerzielen. Zondag natuurlijk ook veel bezoek aan de overledenen en aan het begin van de begraafplaats voor de kinderen een heuse snoepen en ballonnen.

IMG_8920IMG_8929

We staan hier nu al 4 dagen vanwege het lekkere weer en beschutte plek. Elke dag onze tafel en stoelen uitgeklapt, met een lekkere Italiaanse wijn en een hapje genieten van het relaxte leven, we zijn zelfs bruin geworden.

IMG_8935

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Franspas:
    2 november 2020
    Ziet er mooi uit. Staan jullie daar nu alleen?
  2. Charles en Ans:
    2 november 2020
    Ja bij deze camper plaats wel we hebben ook camperplaatsen gehad met meer dan 5 campers. Vooral in het weekend zien we veel Italiaanse campers die een weekend weg gaan.
  3. J.C. Pas:
    1 november Allerheiligen
    2 november Allerzielen

een goed katholiek zou .......
  4. Charles en Ans:
    2 november 2020
    Een goed katholiek knoopt ook eigen feestdagen aan heidense feestdagen vast. Zo ook bij deze! Alleen de heiligen hebben voorrang bij de gewone gestorvenen.
  5. Marianne Pas:
    4 november 2020
    Tijd voor bezinning op leven en dood op zulke gedenkdagen......
    Hou het veilig met zoveel Italianen on de buurt.
    Hartijke groet - Marianne
  6. Charles en Ans:
    5 november 2020
    We hebben helaas weinig contact met Italianen. Alleen in de winkel of even in het passeren in een stadje. Jammer maar helaas. Vandaag heb ik in het verhaal gezet hoe wij de situatie elke dag bekijken.