Morrovalle

29 oktober 2020 - Morrovalle, Italië

29-10

In de morgen op pad naar het het stadje. Gisteren liepen al door een mooi aangelegde laan naar de Stadspoort. Deze was zo aangelegd dat leek alsof wij over een middeleeuwse weg liepen en op de deur moesten kloppen om binnen te komen.

IMG_8879IMG_8882

Bijna alles was echt oud; niet alleen hoe oud de gebouwen en huizen zijn, maar ook wat er gebeurd als onvoldoende gerenoveerd wordt. Heel veel gebouwen waren gestut. De renovaties waren in volle gang, wat het een aparte sfeer gaf. Veel gebouwen waren ook gesloten of stonden leeg. Er was wel een museum. De Covit-19 verhinderd ons om musea in te gaan.

IMG_8886IMG_8898

Het is leuk kris-kras door zo'n aardig eind middeleeuws gesticht stadje te slenteren. De structuren zijn goed te zien hoe het in de loop der eeuwen is gevormd. Ook de standen zijn goed merkbaar. De straatjes zo smal dat een handkar er amper doorheen kon en er zijn alleen een paar grote straten die naar de 3 paleizen en kerken toelopen en daarna weer sterk versmallen. Mede door de grote hoogte verschillen en de wijze waarop dit door trappen en tredes wordt overbrugd ziet er idyllisch uit. Of de toenmalige bewoners dat ook zo voelden betwijfel ik.

IMG_8893IMG_8897IMG_8894IMG_8913IMG_8896IMG_8900IMG_8905

Op de terug weg even buiten de poort liepen we een dorpssuper in. Er was een klant een heel oud vrouwtje en slecht ter been die deed de week boodschappen. Ze stond midden in de winkel waardoor er nergens meer plaats was om er langs te gaan en om afstand te houden. Met gepaste afstand hebben we geduldig gewacht. Ik heb goed kunnen zien hoe de twee dames in de winkel met alle geduld de groente, het vlees en het brood afwogen en door het winkeltje her en der producten pakten. Zo veel geduld; bewonderenswaardig!

Een kerktoren waar de klok niet alleen op de hele uren slaat maar ook elk kwartier. Het hele uur een zware klok luid, doet een lichte klok met 1 tot drie slagen de kwartieren aangeven. Elk kwartier sloeg de kerkklok, dag en nacht. Dus wanneer het 12:45 is, horen wij 15x de klok slaan en bij 1:00 maar 1x. Wij hadden nog niet eerder gehoord.

1. Remy Netten:
    29 oktober 2020
    Ziet er erg gaaf uit!
  2. Charles en Ans:
    29 oktober 2020
    Het is niet alleen gaaf, het voelt ook gaaf. We hebben de tijd ook het dagelijkse in Italië te beleven. De grote schoonheid van Rome, Florance en Milaan valt weg tegen het vele kleine schoonheden die we onderweg tegenkomen.
  3. Wim van der Wiel:
    30 oktober 2020
    Dat stutten komt mogelijk ook door aardbevingen? Dit gebied staat daar toch ook bekend door?
    Blijf goed oppassen voor Corona hoor! Het blijft een gevaarlijk gebeuren.
  4. Charles en Ans:
    1 november 2020
    Dat weet ik niet zeker, we naderen wel de Appenijen. Dat is wel een gebied.
    Corona, ja dat is oppassen; we mijden steeds meer. Er was markt en kunnen er niet naar toe.
  5. Wim van der Wiel:
    2 november 2020
    Jammer, dat je door Corona dan toch veel mist. Maar bij alles wat ik zie hebben jullie het wel naar de zin.
    Groeten beiden van beiden.
  6. Charles en Ans:
    2 november 2020
    Groetjes terug. Ja we missen wat, maar daar is zoveel te beleven.
    Eind van de week zouden we misschien naar de Appenijnen in de regio Abruzzen gaan. Daar is veel Corona en zullen deze regio in èèn keer doorreizen.
  7. Wim van der Wiel:
    4 november 2020
    Houdt het dan toch eerst maar alleen op genieten van alles wat er wel is.
  8. Charles en Ans:
    5 november 2020
    Ja hoor er valt zoveel te zien. We zien zelfs zoveel, dat we snel ook vergeten. Gelukkig hebben we de log die we na kunnen lezen.
  9. Wim van der Wiel:
    5 november 2020
    Mijn ervaring daarbij is dat ik alles weer kan herbeleven.
  10. Charles en Ans:
    8 november 2020
    Je vergeet ook zo snel zeker de details en dat is deze Reis.