322

15 maart 2023 - Urbanova, Spanje

Deze weg loopt langs de kust van oost naar zuid. Het het kent diverse letters en af en toe een ander cijfer. De weg loop vaak vlak langs de kust en bij grotere  plaatsen tussen de binnenstad en de haven. Deze weg proberen we zoveel mogelijk te volgen van zuid naar oost. Het verhaal zal regelmatig geupdated worden.

23 maart - 26 maart, La Pobla de Fernals

Deze plaats hadden we al eerder aan gedaan. Niet zo zeer om de mooie plaats, maar om het goede staan met alle faciliteiten. Dit keer hebben we een strand bezocht aan de rand van deze badplaats waar we mooie schelpen hebben gevonden voor onze kleinkinderen. De enige echte belevenis was in Valencia. In de stad die toch al erg druk was met veel smalle zesbaans wegen werden we opgevangen in een fuik door een politiecontrole. Dit was er niet zomaar eentje. Eerst een politieagent die oog hield op de file met een halfautomatisch geweer in aanslag. Daarna 2 politiebussen dwars op de weg met een smalle doorgang met veel politie met geweer in de aanslag. Toen we de tweede bus passeerde zagen we een agent met een spijkerdeken staan. Dat was even heftig. Waar ze opzoek waren blijft een vraag, met veel gedachten wat het zou kunnen zijn.

Nu dat we Valencia zijn gepasseerd houdt ook de N332 op. Onze volgende halte is de Delte Ebre met de vele watervogels. Dat is weer 180 weer dichter naar de Franse zuidkust en pakken we de A7. Een mooi autoweg, golvend, bochtig en vergezichten.

20 maart - 23 maart, Oliva

Terug van weggeweest. De laatste keer regende het pijpenstelen. Nu was het lekker en de temperatuur boven de 25 graden en op vijftig meter van het strand. In mijn eerdere reisverhaal zei ik al dat het op een Hollandse kust leek. Dat was ook zo. Echt fijn zand, golven en een duinrij. Al was het heel smal. Veel strandwandelingen gemaakt. De zee was niet om te zwemmen; er dreef veel plantenresten in van palmbomen. Het strand was ook bezaaid met haarballen. We hebben een haarballen uit elkaar gehaald en bleef alleen resten over van haar van de palmboom.

In Spanje is vaak gezellig op straat met de vele restaurantjes, cafés enn ijssalons. Altijd een terrasje buiten en als er geen plaats is dan maar de stoep op de parkeerplaatsen op de weg. Steeds vaker maken wij er gebruik van. Voor de prijzen hoef je het niet te laten.

50077E18-6C14-46C5-ABC1-C9DE9E41B973

15 maart - 20 maart, Urbanova

IMG_1867

Wij twijfelde of we op deze vrije plaats aan zouden doen onder de 'rook' van het vliegveld bij Alicante. We verwachten dat er veel lawaai zou zijn. Lawaai maken ze, maar veel minder dan we gedacht hadden en de frequente viel erg mee. Wat overbleef is een plek aan het strand en warme temperaturen. Uiteindelijk zijn we vijf dagen gebleven. Veel gezond, strand gewandeld en 2 keer een boulevard gepakt. Over boulevard gesproken; de Spanjaarden weten wat aanleg van een boulevard is. In elke kustplaats komen we mooie boulevards tegen die keurig onderhouden zijn. De Spanjaarden houden veel van wandelen op de boulevard. Dit merkte we vandaag ook weer. Ze komen met hun hele gezin of familie in de camper of auto naar het strand, de zee en restaurantjes. De parkeerplaatsen waren bijna vol.

IMG_1898IMG_1890IMG_1878

Als je zo vijf dagen staat ontdek je veel meer. Aan de andere kant van onze parkeerplaats lagen ruige lage duinen. Daar ontdekten we in de waterplassen watervogels, zoals de roze flamingo, kluut en de zwarte ibus. We konden er dit keer vrij dicht bij komen, zonder de vogels te verstoren.

IMG_1843IMG_1855

Wilden we gewoon even niets was het kijken naar de vliegtuigen van welke maatschappij leuk of om tezien hoe Alicante vaak er anders uitzag wanneer het weer verandere. Ook op deze camperplaats kwamen we weer leuke en bijzondere caperaars tegen met hun eigen verhalen en ervaringen. Nee in deze vijfdagen hebben we ons niet verveeld.

IMG_1833

14 maart, Bolneuvo naar San Javier

Vlak na Puerto de Mazarron gaan we door de Serra de la Algarrobo, het hoogste punt was 350 meter. Ruig terrein, leeg en op de vlakke stukken fruitteelt. Op de top konden we de laagvlakte van Cartagena zien liggen met veel tuinbouw onder plastickassen. Cartagena is een mooie stad. Onderweg forten, grote oude stadsmuren en gebouwen gezien. Cartagena doet me kwa naam denken aan de oude hoofdstad Carthago van de Feniciers aan de overkant van de Middellandse-Zee in Tunesië. Of dit een relatie heeft weet ik niet. Het is zeker een stad om later te bezoeken. Via de laagvlakten kwamen door een mooi stadje Los Alcázares. Een paar kilometer lange weg met aan beide zijden palmbomen en mooie typisch lage Spaanse huizen. Al aankomend in San Juan waar we al eerder hebben gestaan. Smiddags voor Ans een ligbed gekocht bij de Aziaat. Het weer blijft hier een Spanje zomers tot subtropisch en is zonnen nu een aangename bezigheid.

15 maart, San Javier naar Urbanovo ( onder Alicante)

7042D2E8-B311-4590-8F0F-97490DDF64FA

Voor ons vertrek had ik het eerste toetje voor vandaag al te pakken. Tijdens het uitlaten van Simba stuitte we op een grote schaapskudde die de weg over wilden. Ik heb een filmpje gemaakt die zeker de moeite waard is. Let dan vooral op het jonge schaap in nooit. Na wat wilde rozemarijn en lavendel te hebben geplukt en ontbijt zijn wij vertrokken.

C59D544B-C280-4702-A3FE-F75A78410512

Dit deel van de route kenmerkt zich door urbanisatie wijken. Voor Nederland  zoeken het Vinex wijken zijn, alleen hier zijn het geen flats.... mooie huizen met diverse balkons, dak terrassen en zwembad. Gemiddelde huizen prijs tussen de een ton en drie ton. Dat is nog wat anders dan de torenhoge prijzen in Nederland.  Bij Torroviejo hoopten we het roze meer te zien, die nu niet roze was. Via de zoutmeren bij Santa Pola zijn we aanbeland bij Urbanovo. De parkeer/camperplaats ligt direct aan het strand tussen het vliegveld en Alicante. Het is nog steeds warm hier. Om twee uur was het 24 graden en is er dus geen reden om  morgen al onze 332 te vervolgen.

9ABB953E-AC25-4CE8-A86E-B9806C6DF1F4 31B68B90-2772-4E85-8BDA-26737165DD3D61051BF1-A364-4A93-946D-DD7ECDE42F2C

1. Martien Pas:
    Mooi uitzicht