Elche; de Arabische stad oftewel de palmenstad.

16 februari 2023 - El Rebolledo, Spanje

15 februari 2023

Vandaag een bezoekje gebracht aan Elche of in het Valenciaans Elx. Een stad die gesticht is door de Arabieren in 9de eeuw en als status hebben zij palmen geplant. Het moet er meer dan 300.000 zijn en zijn gelukkig behouden gebleven. Het staat nu op de Werelderfgoedlijst

IMG_1531

We werden gebracht door de campingeigenaren, omdat we het fietsen en zeker met de hondenkar over 12 kilometer provinciale weg te gevaarlijk vonden. Vanuit de camping reden we Elche binnen door de palmgaard. Zoveel palmen, zo een bos, palmen ouder dan 1000 jaar. Beademenend! In onze reizen hebben we best wel wat palmen gezien, maar zoveel.... neen!

IMG_1480

In het verlengde van dit bos is een park aangelegd met kanaaltjes en beekjes. Deze irrigatie is ook door de Arabieren aangelegd. Naast vele palmen stonden er cactussen, rozen en andere exotische planten. Het aanraken de schubben van palmen waarvan er meerdere net zo oud zijn als Elche zelf gaf mij een bijzonder gevoel. Aan de rand van het park loopt een rivier of wat er van over is. Het is nu een kanaaltje en op de betonnen bodem zijn "muur"schilderingen gemaakt. Mooi om te zien.

IMG_1479IMG_1492IMG_1504

Aan het einde van het park doemde de vesting en de restanten van de stadsmuren op. Hier op een bankje hebben we onze rust genomen en een banaan genuttigd. Ans kon mooi wat foto's maken van de vestiging en de direct achter de stadsgrens van de Basaliek van Sant Maria. Ik weet niet of deze kerk, natuurlijk gesticht na dat de Arabieren waren verjaagd, op de resten van een moskee staat. De stad heeft nog steeds Arabische invloeden. Ook in de moderne architectuur. En een historisch badhuis, die natuurlijk dicht was vanwege de siësta. Dat ondervond Ans ook toen ze de basiliek inging om 1 minuut voor half 2. Direct werden de deuren dicht gedaan, gingen de lichten uit. Er zaten nog mensen te bidden en enkele toeristen, ze moesten in het donker een uitgang vinden. Zo heilig is dus de siësta. Tot meer dan één foto werd het niet meer.

IMG_1516

De sfeer in de stad was gemoedelijk. Lekker op een terras van een Ierse pub een biertje drinken en heerlijk lange gesprekken. Later bij een klein tentje een Spaanse specialiteit gegeten. Nog even boodschappen gehaald en ons dagje Elche zit erop.

62305648-FCC8-4E9F-9387-2A1E8FC6F4BA

1. Sas:
    17 februari 2023
    Wauw! Een stad die het bezoeken waard is! Leuk om het allemaal te lezen
  2. Charles en Ans:
    25 februari 2023
    Ik denk dat Valencia ook wat voor Desley en jij zal zijn. Trek er meerdere dagen voor uit.
  3. Lucia:
    17 februari 2023
    Prachtig, ik ben dol op palmbomen, zeker een aanrader!
  4. Charles en Ans:
    25 februari 2023
    Moet je zeker doen. In het najaar zeker een minimaal een maand doen. Mild klimaat, kan je ook nog zwemmen in de zee. Er zijn zat woningen te huur voor een bepaalde periode.
  5. Martien Pas:
    Mooi
  6. Wim van der Wiel:
    18 februari 2023
    Zo hé, dat is zeker de moeite waard. Wat een gebeurtenis en wat een schitterende foto's.
    Groeten, Gonnie en Wim
  7. Charles en Ans:
    25 februari 2023
    Dank je voor het compliment.