Ile d'Oléron II; een impressie

31 augustus 2021 - Boyardville, Frankrijk

30 augustus, dag 60

Ik moet terugkomen van mijn opmerking dat het geen eiland leek toen we over de brug waren. Nu we steeds meer van het eiland zien en ruiken is, is het steeds meer een eiland.

De 29ste zijn we naar Saint George-d'Oléron gegaan midden op het eiland. Vroeger was dit de centrale gemeente van het eiland. Dat ziet men terug in de grootste kerk , een mooi marktplein en 2 grote adellijke huizen. Rond om dit plein zijn de meeste huizen redelijk authentiek gebleven. Deze bouw kenmerkt dit eiland. Buiten dit kleine centrum buitelen de 2 de vakantie woningen over elkaar heen. Ruim 70% van de woningen zijn 2de woning.

Na deze bezichtiging zijn we doorgereden door de zoutmoerassen naar onze camperplaats in  La Perrotine, direct tegen de haven van Boyardville. We hadden wat meer voorgesteld van de moerassen. Het was droog en veel groen. Misschien in de Winter dat het mooier is met overwintering van de watervogels. De weg is wel mooi met vergezichten. De zee is altijd dicht bij. Niet voor niets is het een eiland.

Eind van de middag hebben we de haven bezocht  en zijn we naar het uitzichtpunt gelopen waar het beste zicht is op Fort Boyard. Dit fort staat midden in de zee  tussen de eilanden. Er gaan rondvaarten naar toe, maar bezichtiging is niet mogelijk. Het uitzicht is fantastisch. De eilanden Rè en Aix zijn goed zichtbaar. De grote haven van Rochelle en de monding van de rivier Charente mer Rochefort op het vaste land prachtig te zien.

88357532-E9E8-4277-AEA1-2ED3AB423C93

30-8 zouden we naar een oesterkwekerij gaan op steenworp afstand van de camperplaats. Omdat deze kwekerij in Reserve Natuelle Moêze-Oléron lag mochten er geen honden komen en konden we alleen wat afstandsfoto's maken. Dan toch maar weer naar de haven gelopen. Dit keer aan de kant van de beroepsvissers. Gelukkig kwamen net een paar oesterschepen binnen en konden we live zien hoe de oesters werden geselecteerd. Terug gekeerd op de camperplaats hadden we zin verse mosselen. Bij het plaatselijk restaurant konden we zo de pannetjes meekrijgen om bij de camper het op te eten. Een geheel nieuwe ervaring.

07640A21-1913-40CA-A98D-A92F27E510EB

Morgen gaan we naar de vesting op het eiland en verlaten we het eiland en rijden we door naar ergens bij Rochefort.

De meeste foto's staan op de foto camera, die nog niet zijn gedownload. Die komen later.

1. Martien Pas:
    1 september 2021
    Ziet er mooi uit en eetsmakijk. is er nog wat van de tweede wereld oorlog overgebleven of merk je daar van niks van.
  2. Charles en Ans:
    Dank je.
    Hier in Zuid-Frankrijk is niet gevochten. Dus weinig te zien. Wel veel gedenktekens van WO I en II. Op het eiland hebben we bunkers gezien en is de vesting gebombardeerd.
  3. Martien Pas:
    Dankjewel