Ile d'Orélon I

28 augustus 2021 - Saint-Denis-d'Oléron, Frankrijk

28 augustus, dag 58

Gisteren zijn we vertrokken voor een aantal dagen Ile d'Orèlon te verkennen. Na eerst de nodige boodschappen te hebben gedaan zijn we door de laagvlakte met veel vis en schelpkwekerijen gereden naar de Pont d'Orèlon. Bijna alles op dit eiland heeft als toevoeging de naam van het eiland. De brug is 3 kilometer lang.

56F7BB66-2969-4808-90C5-928F9DC2BAA220A0D6D7-F866-491A-A11E-DBC5B7838DBA

Eenmaal op het eiland hadden we niet gevoel dat we op een eiland zaten. "Het was gewoon een lange brug tussen twee oevers". Naar mate we naar het naar het andere eind van het eiland gingen en de dorpen meer en meer op vissersdorpen gingen lijken kwam het eiland gevoel. Helemaal toen we waren aangekomen op de punt van het eiland bij Phare de Chassiron. Dit zou een van de tien hoogte punten zijn van het eiland. Deze vuurtoren is mooi, maar wij kennen voor onze kusten zoveel. Dus niets bijzonders, wel bijzonder waren de vergezichten en een totaal andere kusten. Even kennis gemaakt het vindingrijke vissen in de Middeleeuwen. Op zo'n punt van het eiland ontbreken de bunkers van WO II ook. Net als de zeevogels. Ans kon wel heel mooi een vastleggen op de gevoelige plaat.

IMG_9864

IMG_9828IMG_9832IMG_9834IMG_9845IMG_9868IMG_9855

Vlak bij de vuurtoren ligt een mooi vissersplaatsje Saint Denis d'Olèron. Tussen de haven en het Centrum ligt onze camping op 100 meter afstand van het strand.

IMG_991148ABC89A-CD22-4665-A398-68D6B112DE60

Vandaag hebben we dit plaatsje bezocht, even over de markt gelopen met de bekende kraampjes. Naast het centrum met de oude huisjes en de kerk zijn er alleen vele vakantiehuizen te vinden en net als de haven allemaal vanaf na de oorlog. Alles gericht op het toerisme. De haven ligt vol van zeilboten en sportvissersboten. Juweeltje was de muurschildering op de borstwering.

IMG_9891IMG_9877IMG_9878IMG_9900IMG_9897IMG_9899

Morgen vertrekkend naar het midden van het eiland.

IMG_9909

1. Lucia: