Garonne

10 augustus 2021 - La Palme, Frankrijk

7 augustus, dag 36

Na Canal du Midi, zouden we het kantelpunt Toulouse de rivier Garonne volgen tot even Bordeaux de Atlantische kust bereiken. Bij de 2de tussenstop hebben we onze plannen enigzins gewijzigd. Volgende week wordt het erg mooi weer in zuid-west Franrijk. Tussen de 25 en 30 graden in de Golf van Biskaje. Dus gaan we nu bijna na het zuidelijkste punt van Franrijk nabij Spanje.

De Garonne is een mooie grillige rivier en mooi. We zijn maar bij 2 plekken geweest, met fantastische uitzichten. De een, Bourret, met een hangbrug uit midden jaren 1800. Deze is alleen nog van de kant te bezichten. Verkeer en voetgangers mogen niet over de burg. Niet meer stabiel en met zeer verroeste kabels. Het is mooi dat ze de brug hebben behouden. Het is een juweeltje van het industriële tijdperk. De tweede plek, Tonneins, was net buiten de hoge muren van de stad in een buitenbocht zodat we beide richtingen van de rivier konden zien.

Op de twee plekken zagen we ook wat anders, wat we nu in Holland goed kennen. De rivier de ruimte geven. Op de eerste plek hebben ze in de buitenbocht een grote ruimte ingericht waar het water naar toe kan. Het eerste gedeelte is teruggeven aan de natuur. Het tweede gedeelte recreatie, waaronder een verlaagd voetbal veld, 'n trimbaan en onze camperplaats. Op de camperplaats waren duidelijke instructies als de Garonne hoog staat en het alarm afgaat wat wij moesten doen. Dit alles ingericht met Europees geld: ca 250.000,00. We zouden hier 3 nachten blijven. Het werden er 2. In een nacht steeg de Garonne met ca 30 centimeter en voor ons een mooi moment om verder te gaan. We hebben hier prettig gestaan, al was het alleen al de geluiden. Het schreeuwende en snateren van de watervogels, het tsjirpen de krekels, het roepen de uil en het piepen van haar jongen.

2FE6F998-6C49-46AE-9947-C509D2C9EB8D

Op de tweede plek konden we goed zien tot hoog de Garonne kan stijgen.  De hoogste stand van de afgelopen eeuw konden we aflezen van een kunstwerk. Met de hoogste stand van plus 10 meter zou de camperplaats zijn ondergelopen. Ook hier weer een uitloop gebied die is ingericht als trimbaan.

B436F186-EB5D-4B03-A804-14E4F508ADF2C45BBE45-E129-4D17-97BE-46C645345F19

1. Martien Pas: