Golf van Biskaje

13 augustus 2021 - Messanges, Frankrijk

12 augustus, dag 41

We staan nu 5 dagen aan de Golf van Biskaje. Nu is 28 graden, gisteren 31 en morgen 33. Lekkere temperatuur voor een strand vakantie.

De eerst twee dagen aan een groot meer van Ètang de Soustons gestaan.  Dit was een tussenstation om te wachten op een plekje in de duinen nabij het strand.

01BFA9FA-E51E-4BA4-8175-30F9566A017C

Ètang de Soustons is een van de vele meren die na een overstroming zijn ontstaan. We hebben hier prima gestaan net achter een kinder Dinopark nabij Azur. Bij het meer hadden ze een lange vlonder in het meer in gebouwd met diverse zijvlonders die op 20 cm diepte met elkaar verbonden waren, waar je naar toe kon lopen. Naast allerlei toeristische activiteiten aan het meer is 200 meter van het meer veel bos met maisvelden die vrij toegankelijk is om te wandelen. Aangezien we niet echt konden zwemmen waren we blij dat we naar ons plekje aan zee konden gaan. En wat voor plek! Na een paar uurtjes hebben we direct bij geboekt. We staan nu een week hier en kijken we weer verder.

Messanges is een binnen badplaats met een lange weg naar het strand.  Achter de eerste duin van het strand ligt beschut onze camperplaats. Ca 100 meter lopen naar het strand. De omgeving lijkt op de kust tussen Scheveningen en Katwijk, waar ook het natuur reservaat Meijendel ligt. Hier midden in het woud, Forêt domaniale des Dunes du Sud,  kan je naar de lange geel-witte stranden, de duinen met bossen en de vijvers, de 'estange'. De zee word veel gebruikt door servers. De golven zijn hoger en de stroming veel sterker dan ik gewend ben bij onze stranden. Dat was echt wel oppassen en voorzichtig zijn. Het strand wordt goed bewaakt en rode vlaggen markeren dee muren waar obsoluut niet gezwommen mag worden. Ga je te ver dan pootjebaden wordt je gesommeerd uit de zee te gaan. Ondanks dat druk is, voelt het niet beklemmend. Of het moet vloed zijn op zijn hoogste punt, met smal strand en op maar èèn plaats waar je mag zwemmen. We zien dan als een harmonica de mensen naar elkaar toe kruipen.

DEFBFB1E-6340-4A44-89D0-56ACA6BEE49E726AFB3A-3A92-4F52-B595-AB2705434B1A

Uiteraard kent de vegetatie overeenkomsten en grote verschillen vannwege het klimaat. Grove dennen versus pijnbomen met reuze dennenappels en helmgras versus een zeer stekelige distel. Bij ons grote bramen en hier kleine bramen die minder zoet zijn. Rond de vijvers groeien hier bezondere planten en kan je een waterschildpad tegenkomen. In de wandeling langs de vijver heb ik er geen gezien.

20210812_18214452FD6A60-572C-4263-A599-22549409657DIMG_9806IMG_9827IMG_9819 (2)

1. Sas:
    13 augustus 2021
    Prachtig! Zo te lezen genieten jullie en leven met de dag! Heerlijk!!
  2. Charles en Ans:
    16 augustus 2021
    Genieten doen we zeker en leven bij de dag op zekere hoogte. Onze camper plaatsen worden zorgvuldig gekozen en daar gaat tijd in zitten. Hoe lang we daar staan hangt af of we het naar ons zin hebben.
  3. Lucia:
    14 augustus 2021
    Zwemt Simba ook in de zee?
  4. Charles en Ans:
    16 augustus 2021
    Ja zeker, Simba wilt overal zwemmen. Soms sleurt hij ons zo mee.