Huissen

7 juli 2021 - Huissen, Nederland

6 juni, dag 5

Na drie dagen Kardinge, zijn we nu echt op reis naar het zuiden. Onze stop is vlakbij een Dominicanen Klooster in 'HUUSSE' (Huissen). Ooit van het plaatsje gehoord, maar niet wetend dat al in de 14 eeuw stadsrechten had en tot de Napolion tijd, onderdeel van het Graafgrap Kleef en dus Duitsland was.

​​​​​​​Gisteren ontdekte we dat onze tv, wederom, alle kanalen van de satelliet had gewist. Dus tijd voor een nieuwe tv. Gelukkig had in een Groningse satelliet winkel een tv met zeer veel mogelijkheden. De tv kon direct opgehangen worden. We hebben genoten van het beeld en de wedstrijd Spanje - Italië.

7 juni, dag 6.

Gisteren al even in het stadje geweest en vandaag is het mooi weer. Een mooie dag om het stadje verder te verkennen. Na eerst Simba te laten zwemmen in het Zwanewater in een van de vele overgebleven plassen van eerdere overstromingen van de Nederrijn en broodje kipkerrie van de plaatselijke Surinaamse eetkar zijn we het stadje gaan verkennen.

Wat ons opviel was een gezellig stadje met smalle straten en veel 'nieuwe huizen'. Hier bleek ook WO II te hebben huis gehouden. Eerst de Duitsers en daarna de mislukte Market Garden van de geallieerden. Veel plekken herinneren daaraan. Een overgebleven klok, massagraf, een nieuwe kerk enzovoort. De wandelingen hebben we afgesloten met een ijsje van plaatselijke smaak met Kersen uit de Betuwe en chocola. Zelfs ik vond het lekker.

Morgen misschien verder naar het zuiden.

1. Marianne Pas:
    8 juli 2021
    Hartelijke groet uit Langeweg. Hier regen en wind, maar vanmorgen begint de dag zonnig.
    Goede rit naar het zuiden toegewenst!