Massa toerisme III (Canal du Midi - Homs-Cascassonne-Castelnaudery

7 augustus 2021 - Soustons, Frankrijk

5 augustus, dag 34

Canal du Midi, Unisco Werelderfgoed, zijn we per toeval tegen gekomen op zoek naar een meer. Dat was Lac de Jouarres. Vanaf Narbonne zijn we dit kanaal gevolgt richting het begin in Toulouse. In totaal zijn we 10 dagen op drie locaties geweest.

Bij Lac de Jouarres konden we direct aan het water staan met een groot stuk strand en heerlijk zwemwater. Gratis! Hier zijn we 5 dagen gebleven. Het strand bij het restaurant en speelweiden werd elke dag bewaakt door de reddingsbrigade. Dit was de eerste keer dat we vrijuit konden zwemmen met Simba. Daar hebben we deze dagen heel veel gebruik gemaakt. Qau toerisme viel het erg mee. Veel Franse dagjes mensen en op het parkeer terrein Franse campers met af en toe een verdwaalde Belgen en 'n Nederlander. Bijzonder was onze bestelling van 2 broodjes hamburger bij hetrestaurant. En tot onze verbazing kregen we twee grote rode broodjes. Het smaakte erg goed!!

79360BCE-DEBC-4420-B073-19E07973852501BFA9FA-E51E-4BA4-8175-30F9566A017C

Tussendoor heb ik 2x het gewandeld naar het naburige Homs. Via een stukje langs het meer en langs een veel kleinere plas en een laan van bomen liep ik tegen het Canal aan. Een prachtige route. De eerste keer was boodschappen doen en de 2 keer om het stadje te bekijken. Buiten de boten was het een stil stadje in dit stukje Unesco erfgoed. Ondanks de bewegwijzeringsbordjes in de stad. Stille toerisme? Dit staat me meer aan zelf ontdekkennaar pareltjes, zo stond er een kapel van de Malteser ridders. Zo in een dorp 'van niks'. Er stond ook nog een middeleeuwse kerkje ergens achteraf met een oude begraafplaats. Helaas was de kerk en begraafplaats gesloten.

6DFFBF70-768F-4E4C-94EF-B4D4413A37298C5ED680-96C8-4F62-9366-68977F2B0801140FE877-9C3F-427A-B8D5-D3454EF20E27

De volgende stopplaats was Carcassonne, daar waar men moet zijn geweest. Het is na Parijs en St Michel de derde bezochte plek van Frankrijk. We hebben een camperplaats dicht bij het oudste stad met de dubbele stadsmuren. Ook had Ans weer een mooi plekje gevonden aan de beek L'Aude die uitmonde in Aude. Ruime plek voor niet veel geld zo dicht bij de oude stad. Hier zijn we 2 dagen gebleven. Het lijkt niet veel voor zo'n stad. Maar voor ons was een halve dag voldoende. Het was erg mooi en ook erg toeristisch. Veel winkeltjes. Ik denk als we kleinkinderen bij ons hadden, ook zo'n souvenirswinkel binnengegaan waren en een Ridderhelm zwaard en pijl en boog hadden gekocht, zoals zoveel kinderen daarmee rondliepen. Zeker voor onze kinderen met hun kinderen is het zeker de moeite waard. Het is een grote speeltuin voor klein en gróót. We hebben afgezien van ergens naar binnen te gaan. Bij een van de torens stond een grote wachtrij. Allemaal met een Corona app en maximale aantallen toegang. Waar ik erg van genoten heb is het pad van de camperplaats naar de oude binnenstad lang een beek met oude platanen. Mogelijk zijn deze gelijk gepland met de aanleg van het Canal du Midi rond 1670.

IMG_9736IMG_9748IMG_9771IMG_9788IMG_9794

De derde en laatste stopplaats langs het Canal was Castelnaudary. Een van de grotere plaatsen langs het kanaal. Hier hadden we een plekje direct aan het kanaal. Over ons vissen heb ik al in de 10 daagse samenvatting verteld. Ondanks dat dit een toeristische stad is, viel het erg mee. Omdat het een oud kanaal is ligt er over de hele lengte een voetpad om de schuiten te trekken. Nu is het een populaire fietsroute en wandelpad, waarvan veel gebruikt werd gemaakt. Het stad had een mooie kerk, waarvan ik de enige bezoeker was, een mooie platanenlaan naar het centrum met mooie gebouwen. Wat niet in de beschrijvingen stonden en tijdens een wandeling ontdekte dat er een platanenlaan even wijdig liep aan de andere met veel koopmanshuizen naar de graanhal. Mooi audentieke gevels, al was het al aan het vervallen. Achter de huizen domde ook een kasteeltoren op. Op een andere wandeling lans het kanaal kwam ik een aantal grensstenen tegen.

46A8DBB6-3844-4685-B47E-712E5BFEC774

B13DBD9C-BD9B-42A3-9E7A-3D22DC91948CBBDFC7B4-776F-4A6F-9274-8F8C38EE6F365E22C8A0-6319-4590-964B-EE33090B395AAA6C26FF-AEC5-4510-9D46-CF2327357B6E16E16939-D34B-4802-8A19-839656F1AFB49BC376B0-55DE-4856-BDBB-46BB36D9CD28C1C1403D-9292-4BBE-9159-53A449F97641

De oorsprong van Canal du Midi is in Toulouse. Grote steden mijden we. Dus ook Toulousese. De volgende plek zal ergens aan de Garonne zijn.

1. Franspas:
    7 augustus 2021
    Er mooie omgeving
  2. Charles en Ans:
    8 augustus 2021
    Ja zeker. Veel wandelpaden. Misschien samen met Vincent de route Canal du Midi doen van Toulouse naar de Middellandse Zee lopen. 250 kilometer en veel slaapgelegenheden langs de route.
  3. Martien Pas:
    Is mooi en goede foto’s
  4. Charles en Ans:
    8 augustus 2021
    Dankje. Foto's zijn genomen met 3 verschillende apparaten. De Samsung A71, van Ans is erg goed.
  5. Lucia:
    Prachtig, lekker genieten!
  6. Charles en Ans:
    8 augustus 2021
    Gaan jullie nog na Martien's pensioen en revalidatie nog op vakantie?
  7. Martien Pas:
    8 augustus 2021
    Licht er aan mijn rijbewijs ik moet nu rij test doen dus afwachten maar