AM of PM en het Koninklijk klooster Valencia

19 januari 2023 - Bètera, Spanje

Zondag 15 januari, Puig

Er zijn bijna altijd onverwachte bezienswaardigheden waar we een plekje hebben. Nu ook, in Puig op 15 minuten fietsen staat een juweeltje: het Koninklijk  Klooster Santé Maria van het voormalige Koninkrijk Valencia. In vijf eeuwen gebouwd en dus veel bouwstijlen. Een bezoekje meer dan waard.

Op hun site staat dat zondag open 12:00 AM. Mooi dan ik na de lunch er naar toe. Ans vraagt nog of het middags niet gesloten is. Nee hoor, zeg ik onnozel, op de site staat 12:00 AM. Totdat ik bij het klooster aankom en duidelijk weer het verschil wist tussen AM en PM: voor de middag en na de middag. Het klooster was dus gesloten na 12:00. Alleen het drukkerij museum was open. Mij reste alleen de buitenkant te bezichten met de vier torens en de trapopgang.

Bij het rondlopen zie ik iets anders moois in een zijstraatje. De huizen waar de deurposten belegd zijn met tegels en mozaïek en uitkomend op een even mooi knus pleintje.

Op de weg terug kwam ik La Huera de Santa Maria tegen. Eerst dacht ik dat het een luxe begraafplaats was met de brede opgang en de fonteinen. Toch maar even verder kijken. Mijn fiets op slot en wandelen. Met een verdedigingtoren, de resten van een groot gebouw, een orangerie en prachtig aangelegde tuin bleek het duidelijk de vroegere kloostertuin te zijn, dat uitzicht bied op het klooster (zie eerste foto).

IMG_1009IMG_1013IMG_1026

Al met al was het een bijzonder middagje in Puig dat in geen enkele reisgids voorkomt.