Valencia I

21 januari 2023 - Cullera, Spanje

Valencia, 18 januari

IMG_1036

Vanuit de camperplaats was het vijf minuten lopen naar de metro. Met een toeristenkaart van 15 euro kon ik een dag gratis rijden met het openbaar vervoer, gratis toegang tot meer dan 20 musea en monumenten. Op bijna alle andere musea, dierenparken, monumenten korting zo ook op restaurants en winkels. Daar kan Nederland nog wat van leren!

Lijn 1, waar ik in zat is het 12 kilometer naar de rand van de binnenstad. Deze 12 kilometer zie je veel wat je in de auto of camper niet ziet. Het afwisselend terrein tussen woeste gronden en sinasappelen boomgaarden, de compounds, de villa's, de vervallen voorsteden en razen vlak langs huizen met hun balkons. De rit was het alleen al waard om een ander Spanje te zien.

De stad is bijzonder met unieke kenmerken. Wat direct opvalt als je de oude stad binnen wilt gaan is de rivier die gaan rivier meer is. Alle bruggen, oud en nieuw liggen er nog. Ik ben uitgestapt bij de "rivier" naar een van de stadspoorten. Erg indrukwekkend. Voor mij waren een paar pareltjes die een aparte blog verdienen. Dat was zeker de rivier, het archeologisch museum met de veel Romijnse opgravingen en de indrukwekkende stadspoorten. Volgens mij heb ik nog geen 10% gezien. Het bezoek aan de hyper moderne gebouwen van een halve rugbybal .heb ik moeten schappen. Ik was met 18:00 uur toch al te laat thuis.

De kaart is van Vacencia en de looproute die ik heb afgelegd.

C9F39C00-9AC4-48CF-82BB-38A0753E31FACA8BB405-7D26-4FD3-B950-3B539CA33B7A

De foto's  hier zijn een eerste indruk.

IMG_1218IMG_1052

1. Lucia:
    Geweldig!
  2. Martien Pas:
    21 januari 2023
    Mooi je ben nog wel even bezig zeg maar.
  3. Charles en Ans:
    21 januari 2023
    Inderdaad. Het zijn ook veel indrukken die ik graag wil delen.
  4. J.C. Pas:
    22 januari 2023
    Beste, dit is in NL ook gebruikelijk voor 'een godsvermogen' een vrij reizen/cultuurpas kopen voor één dag. Echter achteraf berekend is dit peper duur wand zoveel musea bezoek je niet op een dag en die liggen doorgaans op loopafstand van elkaar.
    Mijn advies: niet doen gewoon per item entree betalen en je bent goedkoper uit.
    Die hele OV-Cultuur sector zijn oplichters van het zuiverste soort en dus niet alleen in NL maar in de hele EU.
  5. Charles en Ans:
    29 januari 2023
    Beste John,

Je hebt gelijk. Ik heb het niet nagerekend.
    Ik was blij dat ik geen kaartje hoeve te kopen en dat het Archeologisch museum met de kaart zo naar binnen kon, zonder te betalen. Dat had ik anders niet gedaan en was die parel aan mij voorbij gegaan. 😉